torsdag 20. mai 2010

Brukshundsamling på Hønefoss

På lørdag ble treningssekken pakket, godbiter kuttet opp og alt annet viktig stæsj til hundetrening gjort klart. Vi skulle nemlig til Hønefoss på brukshundsamling, med Camilla Lien og flere ukjente fjes. Det var en veldig hyggelig gjeng som møtte oss på Eggemoen. Akida fikk lov å ta en hilserunde før treningen begynte for å bli litt kjent. Hun startet som vanlig med bust over hele ryggen, men det tok ikke langt tid før alle fangene var prøvesittet.


Vi var såpass mange at vi delte oss i to grupper. På min gruppe var Kari-anne med Groenendaelen Heidi, Wenche med Golden Retriveren Tim og Jan-Sigurd med Golden Retriveren Leopold.









Jeg har ikke trent så mye i skogen med Akida, så vi er rimelig ferske der fortsatt. Rundering har jeg uansett lyst å drive med på hobbybasis foreløpig. Akida har heldigvis begynt å bli såpass trygg i skogen at figurantene ikke lengre er skumle, så hun løper gladelig ut til de for belønning. Vi begynte først med kort avstand til midtlinjen med to figuranter, en på hver side, hvor Akida skulle springe fram og tilbake mellom disse. Det gikk litt tregt i starten og hun stoppet noen ganger hos meg på midtlinjen, men plutselig forstod hun hva hun skulle gjøre og sprang fint imellom figurantene. Senere på dagen ble avstanden mellom figurantene større. Var veldig gøy å være i skogen denne dagen! Og jeg håper det ikke blir så lenge til neste samling. :-)





Jeg har vært borti flere forskjellige måter å lære inn startfasen i rundering, dette er èn metode av mange, men jeg må innrømme at jeg syns denne er en av de bedre. Målet med denne treningen er å få hunden til å veksle mellom de to figurantene på eget initiativ for å oppnå belønning, alt skal foregå uten noen form for hjelp i form av lokking eller kommandoer. Senere i treningen skal figurantene gå vekselsvis framover i terrenget mens hunden fortsatt løper over midtlinjen. Men der er ikke vi helt enda, så da får jeg lese litt i "Rundering i teori og praksis" av Cecilie Køste og Morten Egtvedt imens. :-)



3 kommentarer:

  1. Hei, Anne-Lene! Håper det ikke blir lenge til neste gang vi får trene med deg og krutt-tønna igjen :O)

    Og igjen, takk for superfine bilder! Jeg skal prøve å bli flinkere til å ta gode bilder jeg også, slik at jeg kan glede treningskamerater med fine aksjons-bilder. Tipper de også synes det er morro å pynte bloggene sine med sånt :o)

    SvarSlett
  2. Hei Anne-Lene! Takk for supre bilder! Og for en veldig fin treningsdag på Eggemoen v Hønefoss. Veldig morro å være figurant for Akida, som var ivrig, glad og lett å belønne! Håper vi kan få til dette flere ganger i løpet av sommeren/høsten. Camilla har gitt noen signaler på at det blir flere samlinger. : D

    SvarSlett
  3. Ja det var kjempe hyggelig og ikke minst lærerikt! Håper virkelig jeg kan de dagene Camilla setter opp. :-)

    SvarSlett