mandag 18. mai 2009

MH i Lilla Edet. :-)

Lørdag 16. mai reiste mamma, Svein og jeg til Sverige, nærmere bestemt Lilla Edet, for å mentalteste Akida. Jeg var kjempe spent og var også litt nervøs for at Akida skulle spise opp testlederen og dermed stryke.

Vi ankom Lilla Edet brukshundklubb litt over kl. 10 og fikk tid til en liten luftetur før vi skulle starte kl. 11. Vi ble tatt kjempe godt i mot av veldig trivelige svensker, og praten gikk fort inn på, ikke overraskende, tema hund. :-) Jeg blir stadig overrasket over hvor mange som vet hvem faren til Akida er, Bosse er visst en kjent Australsk kelpie, som mange har latt seg imponere av! Og det setter automatisk en forventning til Akida, som jeg får litt prestasjons-angst av. Jeg begynte å bli rimelig nervøs for denne MH`en... 

For de som ikke er kjent med hvordan Mentalbeskrivning Hund (MH) foregår, legger jeg ved en link til Svenska brukshundklubben her. Og Akida sine resulater ligger her

Da klokken rundet 11 var tiden inne til å hente Akida. Testen startet med at vi gikk rundt en gruppe mennesker for å så hilse på testleder(TL). Akida taklet dette veldig bra og syns det var stas med alle menneskene. Under håndtering kjente TL på hele kroppen til Akida for å se om hun taklet å bli håndtert. Hun godtok håndtering, men likte det overhodet ikke (Denne syns jeg var kjempe skummel, var veldig redd for at hun skulle reagere på TL, men det gikk over all forventning!).  

Moment 2 var Lek, der skåret hun kjempe høyt og syns det var veldig artig å leke med TL (Igjen ble jeg overrasket, det var ukjent drafille, ukjent miljø og ukjente personer, men leke syns hun var kjempe gøy uansett!).

Moment 3 var jaktlyst, hvor en fille gikk i sikk-sakk vekk fra hunden. Her skåret Akida igjen bra.(Denne regnet jeg med at skulle gå greit og det var moro når jeg fikk bekreftet mine misstanker).

Moment 4 var aktivitet, for å beskrive reaksjoner hos hunden når forventet aktivitet uteblir. Siden jeg har en durasell hund var det ikke overraskende at Akida vandret frem og tilbake, frem og tilbake, satt seg ned, peip, la seg ned, peip, gikk frem og tilbake osv. Det så ut til å være 3 veldig lange minutter for Akida. 

Moment 5 var avstandslek, for å se om hunden kan leke med figurant på avstand fra fører (40m). Fig. kom fram fra et gjemmested, han var kledd i en hette-drakt og gikk vekselsvis sakte framover og gjorde truende bevegelser mot oss. Mot slutten tok han av seg hetten og tok fram en drafille som han kastet litt opp i luften, hvor han så gikk og gjemte seg. Akida viste ingen tegn til aggresjon når han gjorde truende bevegelser, hun så ikke på han som en trussel når han var 40 m unna. Fig. måtte begynne å snakke før Akida gikk bort til han. Hun lekte litt nølende med fig. og når fig. slapp tok med seg drafillen tilbake til meg, men sprang raskt tilbake til fig. igjen når han ropte på henne. Akida skåret midt på treet på denne, noe jeg ble meget overrasket over, trodde hun ikke kom til å tørre noenting. Jeg har virkelig undervurdert henne.

Moment 6 var overraskning, for å måle hunden evne til å reagere og avreagere i en overraskende situasjon. I dette momentet kommer det opp fra bakken en kjeledress i full fart. Før jeg rekker å registrere at kjeledressen har kommet opp, rekker Akida å reagere og avreagere utrolig kjapt. Når den spratt opp skvatt hun veldig og sprang maks 5 meter før hun like fort sprang rett tilbake til kjeledressen for å finne ut hva dette var. Det hele var over på få sekunder. Jeg har aldri noensinne sett henne avreagere så fort, det var ordentlig morsomt å se! Og når vi skulle måle "kvarstående interesse" var det som om kjeledressen ikke fantes, hun var helt ferdig med den. Moro! :-D

Moment 7 var noe av det samme som forrige moment, bare med lyd. Lyden var kjetting, lokk o.l som ble dratt over ett blikk-tak. Hun reagerte veldig likt på denne som med kjeledressen, masse reaksjon og lynkjap avreagering. Min lille hund imponerte meg nok en gang! 

Moment 8 var spøkelsene. To spøkelser kom vekselsvis ut av skogen. Akida bjeffet, knurret og hadde stå-pels hele tiden. Dette var fryktelig skummelt og jeg kunne kjenne på fortvilelsen hennes. Når spøkelsene hadde kommet nærme nok, snudde de seg med ryggen til oss og tok fram hendene sine. Når jeg gikk halve avstanden til spøkelsene gikk Akida bort å snuste på det ene spøkelset, og vips var ikke denne skummel lengre (WOW!). Jeg gikk fram og stilte meg foran og tok av hodeplagget til spøkelset, da hilste Akida på spøkelset og tok imot kos og klapp. :-) Neste spøkelset gikk enda bedre og hun hoppet til og med opp for å hilse på denne. Dette momentet gikk kjempe bra! 

Moment 9 var lek som i moment 2. Dette momentet skal beskrive om lekelysten var like stor etter gjentatte påkjenninger. Det var ikke noe problem og hun skåret veldig høyt. Jeg har en veldig lekeglad hund! Mens vi lekte kom skuddprøven, hun brydde seg ikke det grann. Helt skuddfast (Deilig!). 

Dommeren gav oss på slutte en oppsummering: Hun syns jeg skulle være veldig fornøyd med prøven, Akida gjorde det veldig bra. Hun syns jeg har en hund med MYE energi som forventet at det skulle skje noe hele tiden. Akida er som en gjeterhund skal være, hun skal ha temperament og være tøff. At Akida ble sint under spøkelses momentet syns dommeren var bra, rasen er en kveg-gjetere de skal kunne bli sinte, det nytter ikke å pingle ut for en sinna ku (hehe). Det gjør ikke noe å reagere på noe som er ukjent så lenge hun avreagerer så kjapt som hun gjør. Hun sa også at jeg har en hund med MASSE lekelyst, at hun griper godt og er ivrig på drakamp. Og tilslutt sa hun at jeg har en 100% skuddfast hund. (Gjett om jeg var stolt! :-D)

Denne testen har på ingen måter gitt meg en ny hund, Akida er som hun var før. Det som har endret seg er mitt syn på henne. Hun er tøffere enn det jeg har trodd, hun har masse guts.  Og når hun reagerer på noe så reagerer hun med masse lyd, men hun kommer veldig fort over skrekken bare hun får undersøke. "Reagere-AVreagere" er blitt min huskeregel nå. Akida er helt rå på å avreagere, jeg må bare gi henne lov til å faktisk kunne avreagere. 

Desverre glemte jeg kameraet. :-( 

Ønsker alle sammen en god 17.mai på etterskudd! :-)

2 kommentarer:

  1. Gratulerer enda en gang med fiiineste MH-testen på Bosse-dottir! :D

    Nå må du passe på å bruke all denne lekelysten for alt det er verdt i hundetreninga. Heldige deg ;o)

    SvarSlett
  2. Takk takk! Ja var moro dette! :-)
    Utrolig deilig med en hund som elsker å leke! Lett å få til bonus forsterkning da! :-D

    SvarSlett